Maria Magdalena Förskola

Visning av förskolan

Den 20 mars mellan kl 17.30 och 18.30 har vi öppet hus! Välkommen att besöka oss under den timmen! Några av våra duktiga pedagoger finns på plats och kan svara på frågor. Vi har öppna dörrar både i stora huset på BLECKTORNSGRÄND 3 och på vår yngrebarnsavdelning på BASTUGATAN 31. Ingen anmälan behövs!

VÄLKOMNA!

Välkommen till Maria Magdalena förskola!

Vår förskola finns sedan 1939 i ett eget hus med en fantastisk stor gård högst uppe på Marieberget. Vi har fyra avdelningar, tre avdelningar med barn mellan 2-6 år (18 barn) och en avdelning för de yngre barnen 1-3 år (15 barn). Avdelningen för de yngre barnen är belägen i en separat lokal på Bastugatan. Vi har en erfaren och stabil personalgrupp och andelen legitimerade förskollärare är hög. Förskolan drivs i föreningsform .

Mer om oss
Vi på förskolan vill tillsammans med vårdnadshavare ge barnen trygghet, självkänsla och en livslång lust att lära. Vi vill ge våra barn de bästa förutsättningarna för att de ska lämna vår förskola med känslan av att "jag kan, jag vill, jag vågar"

Vårt motto är att "alla är unika och värdefulla" och det ska synas i det dagliga arbetet genom att vi visar respekt, omtanke och acceptans mot såväl barn som vuxna.

Våra nyckelord är trygghet, bemötande, och demokrati. Vi skapar trygga miljöer som utmanar barnen i deras lek och lärande såväl inomhus som utomhus, och vi har en stor fin gård där vi vistas en stor del av dagen. Vi ger barnen stora valmöjligheter till lek och aktiviteter som gynnar deras utveckling och lärande. De blivande skolbarnen träffas i tvärgrupp en gång i veckan.

Maten lagas av vår egen kock Marcus och vi försöker hålla oss till ekologiska livsmedel så långt det är möjligt.

Våra öppettider är för närvarande 7.15-17.30 i stora huset och på Lillstugan 7.30-17. Ramtiden är 6.30-18.30 och vi har öppet inom ramtiden om behov uppstår- behov av öppettider inventeras i samband med inskolningen och vid varje terminsstart.
Vi håller stängt vid klämdagar och fyra dagar per år för planering och kompetensutveckling, samt fyra veckor på sommaren, oftast vecka 27-30 eller vecka 28- 31. En eftermiddag i månaden stänger vi k. 15.00. Då har pedagogerna planering. Om behov av omsorg  uppstår dessa tider och dagar har förskolan en skyldighet att ordna det. Vi behöver veta det tre veckor innan planerad stängning- gäller det under sommarstägningen behöver vi få in det i samband med vår sommarplanering som görs i april.

Vi är måna om en god föräldrakontakt och att få synpunkter på verksamheten är för oss viktigt. Föräldrainflytande och samråd om övergripande frågor sker bland annat genom ett förskoleråd, bestående av Rektor, föräldrar och pedagoger.

Vid klagomål på verksamheten går det att använda kontaktlänken på hemsidan eller maila till Rektor direkt på info@mmforskola.se
Vi svarar inom två dagar och återkommer med eventuell åtgärd inom två veckor.

För att ta kontakt med förskolan:
Petra Linder Månsson
Tel: 070-605 48 00